Merida 2019 újdonságok

2018.09.04.
A Mozgásvilág.hu cikke. Írta: Kakuk András.
Az eredeti cikk több képpel itt olvasható.
 
Ruhpolding, Bajorország. Az idilli alpesi falu immár másodszor ad otthont a Meridának, hogy a kedvelt kerékpármárka ne csak a következő évi újdonságaival, de a helyszín varázsával is kényeztesse a partnereit és a sajtó képviselőit. A 220 tesztbringához elegendő aszfalt-, ill. sóder utat és kerékpározható hegyi ösvényt találni szép feladat, de itt ez mind megvalósítható egyetlen központi helyről indulva. Habár a kerékpárvilág továbbra is elektromosít, idén a Merida egy tökéletesített trail kerékpárt és egy teljesen új cyclo-cross biciklit helyezett reflektorfénybe.
 
 
Merida One-Twenty
 
2009 óta komoly változáson ment át a Merida mindenese. Anno 26-os kerekeken, hosszú stucnival száguldott a gép. Az évek alatt a trendeknek megfelelően megnőtt a váz, 29-es lett a kerék, összement a stucni, tökéletesedett a csillapítás.
Bár a spanyol viaszt már feltalálták a mountain bike iparban, idén a One-Twenty újragondolt váza rengeteg elismerést zsebelt be a nemzetközi sajtó képviselőitől.
 
 
Váz
 
Háromfajta vázzal lesz kapható az új One-Twenty. Természetesen a „legpénztárcabarátabb” az alumínium verzió. Súlyban lefelé, de árban felfelé a következő lépcső a karbon/ alu hátsó háromszög változat. A legkönnyebb, ami egyben a leghatékonyabban repít az ösvényeken és könnyít a pénztárcádon az a teljesen (vagyis majdnem teljesen, a himbakar itt is alu) karbon változat. A három váz között egyenként kb. fél kiló a súlykülönbség. A karbon változat 2102 grammja pedig majdnem 400 grammal könnyebb, mint az előző One-Twenty vázáé.
 
 
A váz tervezésekor arra törekedtek, hogy kimaxolják a jelenlegi trendekből fakadó elvárásokat. Egyre többen keresik a tökéletes trail bringát, ami maratoni távokra is megfelel, de a single-traileken is elég játékos. Az új One-twety vázról is el lehet mondani, hogy a geometriája így, meg úgy a legjobb ehhez, de ez egyfelől szubjektív, másfelől kicsit megfoghatatlan. A mindenre odafigyelő és konkrét előnyöket is felmutató tervezés példájaként én három dolgot emelek ki:
A nyeregcsövet úgy alakították ki, hogy a dropper-postot (a becsúsztatható teleszkópos nyeregcsövet) teljesen le lehet ejteni, be lehet csúsztatni a vázba. A felső csőben úgy alakították ki a törést, hogy alacsonyabb legyen az átlépő magasság.
 
 
140 kg-ig strapabíró
 
A Merida One-Twenty-t a Specialized által kitalált RBOF tesztelésnek vetették alá. Ez a tesztet eredetileg enduro kerékpárok minősítéséhez dolgozták ki. Ennek keretében kétszerannyi ideig (300 000 ciklus) és 20%-al nagyobb súlyokkal gyapálták a vázat. Az eredmény? A váz 140 kg-os terhelést is kibír. Megosztó kérdés, hogy kell-e a karbon vagy sem? Bizonyos esetekben könnyen megválaszolható, például, ha az anyagi lehetőségeid nem engedik. Pedig sajnos az az igazság , hogy mindig a karbon vázra pakolják rá a legjobb alkatrészeket. A Merida esetében a One-Twenty 9000 a top. Hiába gyönyörű az összes, a 9000-es hipnotizál.:
Lehet, hogy nincs szükséged rá, de akarod. A Fox 34 Float SC villa arany Kashima bevonatához illeszkedő design, 2019-es 1x12 Shimano XTR szett, Dt Swiss karbon kerekek, Conti Mountain King abroncs. Nem hiába, ezt a változatot ikerült 12 Kg alá bevinni.
 

 
Halk
 
Újra divat a halk kerékpár. (Shimano XTR zajmentes racsni! link) Ebbe a trendbe állt bele a Merida, amikor a One-Twenty vázát három helyen is – a láncvillán, a támvillán és az alsó csövön - továbbfejlesztett vázvédőkkel látták el.
 
 
CX küldetés - új Merida Cyclo Cross kerékpár
 
A cyclo-cross mánia idehaza is jó pár éve dübörög. A gyors, terep-országútikkal sárban dagonyászó bringások azonban a kerékpárosok csak kis körét teszik ki. Ennek ellenére erről a vonatról a Merida sem maradhat le. A CX elődje a nemes egyszerűséggel cyclo-crossnak nevezett váz kicsit elavult volt, ezért a cyclo-cross gépet teljesen elölről tervezték újra. A végeredmény egy UCI által is elfogadott hibrid versenygép. Hibrid mivolta három célt szolgál: cyclo-cross versenyzés, egészéves edzőpartner és sportos közlekedő eszköz. A versenyző énje elsősorban a flat-mount fékeknél, a kivehető támvilla merevítőhídban és a sportos geometriában nyilvánul meg. Ami minket érdekel igazából, az az edzőpartner és a városi gyorsvonat személyisége. Érdekes, hogy a Merida tavaly jött ki a Silex gravel bringával, ami ezekben a kategóriákban egy saját versenytársa a CX-nek. Rá is kérdeztünk a fejlesztőnél, hogy nem felejtette-e el, hogy van egy Silex kerékpárjuk is, ami a nagy tömegeknek egy okos választás, ha a fenti célra akarják használni. A kérdés nem érte felkészületlenül a Merida mérnökét. Elmondta, hogy a tervezői csapatban is volt róla vita, mennyire kell erőltetni ezt a vonalat. Saját példáját hozta fel: ő CX-el jár munkába, mert szeret száguldozni. Erre is fel tudja rakni a sárhányót (35 mm a max. szélesség, sárhányóval együtt 32 mm marad a gumiknak) a 32 mm-es bütykös gumit, és rossz időben is csapathat. Elismerte azonban, hogy a Silex a többségnek egy kézen fekvő választás a kényelmesebb geometria és a még szélesebb, akár 2.2 colos kerekeket befogadó kialakítás miatt. A 10 km-es tesztkörön tudtam letesztelni, kinek van igaza. Az a helyzet, hogy oda-vissza sikítottam az örömtől (főleg a karbon változattal – 885 gramm összsúly, Ultegra Di2, Vision karbon kerekek…), de ilyen rövid idő alatt nem jött ki az esetleges előnye – vajon átsiklik-e a kátyúkon, mint kés a vajban? – és az esetleges hátrányai – leszakad a derekam, felütöm az első kereket a villamos sínen. Ezért hosszú távú tesztre is kértünk 1-1 példányt, és a végső ítéletet azután tesszük közkinccsé.
 
Addig dőljetek hátra, és élvezzétek a hivatalos videót!: